21.9.2013

Some, mää ja mun pisnekset


Näinä aikoina (viimeistään) jokainen piskuinenkin yritys punnitsee rooliaan ja näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa. Minäkin pidin yhtiössäni strategiapalaverin. Ensin operatiivisen johdon, sitten asiakkuus-, markkinointi- ja viestintäpäälliköiden kanssa. Kuin yhteen ääneen totesimme seuraavaa.

Twitter, LinkedIn, Facebook, Google Blogger, Bitly. Kun on yhden naisen yritys, riittänee, että se yksi nainen on em. sosiaalisissa medioissa. Yritykselleni riittäköön yrityksen omat nettisivut. Se, kuka ja millainen olen, edustaa myös yritykseni olemusta ja arvoja. Ja päinvastoin. Henkilönä minun tulee seisoa kaiken sen takana, mitä yritykseni nimissä teen ja sanon. Samoin yritykseni ainoana työntekijänä yritykseni tulee olla voida katsoa pystypäin sitä mitä työntekijänsä edustaa ja miten se missäkin esiintyy. Arvomme, missiomme ja strategiamme ovat tismalleen samat. En tekisi mitään omien arvojeni vastaista, vaikka se olisikin (muka) yritykseni etu. Eikä yritykseni - niin kauan kun tämä täti on puikoissa - lähde mukaan sellaiseen, mihin en itse usko.

Pyrin kanssakäymään eri ihmisten kanssa eri sosiaalisissa medioissa. Edelleenkin Facebook osallistaa enemmän siviilipersoonaani. Naamiskaverini ovat minulle niitä läheisimpiä ihmisiä. Ihmisiä, kenen olkapäätä vasten voin tarvittaessa nyyhkyttää tai joiden kanssa lasken leikkiä hyvän maun rajoilla, tai kenen puolesta iloitsen isolla sydämellä. Vältän työ- tai yrityspäivityksiä Facessa. 

LinkedIn sen sijaan toimii työ- ja bisnes-verkostonani. Kontaktit muodostuvat tahoista, joiden kanssa olen vaihtanut käyntikortit tai jaan ammatillisia intressejä. Josko joku minulle tuntematon haluaa minut LinkedIn-verkostoonsa, pidän korrektina tutustumiseleenä lisäksi henkilökohtaista viestiä. 

Twitterissä esiinnyn itsenäni. Siellä pitäydyn twiiteissä, jotka toki tukevat kuvaa yritykseni imagosta ja toimintatavoista, mutta jotka enimmäkseen kertovat ammatillisesta persoonastani ja suuntautumisestani. Ei siis ole ollenkaan välttämätöntä, että Twitterissä minä ja yritykseni yhdistetään suoraviivaisesti toisiinsa. On tärkeää sopivassa suhteessa tuoda persoonaa mukaan bisneksiin, samoin kuin yksinyrittäjän on tärkeää kuljettaa bisnestä persoonansa mukana. Selkeä erottelu ei aina ole tarpeen. Samoin on yksilöiden kanssa. On henkilöitä, jotka ovat sekä ystäviä että työkamuja tai bisnespartnereita. Joidenkin kanssa status muuttuu ajan myötä. Bitlyn linkkikollaasi taas edustaa kiinnostuksen kohteitani, jotka ovat vähintäänkin kirjavia.

Kun yritykseni kasvaa, pitää asetelmaa luonnollisesti harkita uudelleen. Toistaiseksi mennään tällä setillä. Sosiaalisen median profiloitumiseni jatkuu yhtälöllä mää itte = mun duunit = mun pisnes. Paitsi Facebookissa, jossa tulee välillä parahdeltua lastenkasvatus-, vaatekriisi- tai muita inhimillisiä naistuntemuksia.

Ai niin, yks juttu vielä. Blogissani en jatkossa paljoakaan pui oman firmani asioita. Yksi-vuotiaana on ehkä aika omanapainen vielä. Jatkossa tarkoitus olis tonkia maailmanmenoa laajemmalti. Pistää lusikkansa lähinnä muiden soppiin. Ja hämmentää.

Ei kommentteja: